poniedziałek, 9 lipca 2012

Jak mieć chłodną wodę w upalne dni?

Prosty sposób na chłodną wodę w upalne dni. Szczególnie przydatny w warunkach kiedy nie brakuje nam wody, jednak dookoła nie ma ani jednego zacienionego miejsca.





Jak to zrobić?
Bierzemy butelkę z wodą pitną, owijamy ją szmatą, koszulką czy jakimś innym materiałem chłonącym wodę i stawiamy w samym słońcu. Od tej chwili musimy tylko dbać aby materiał okrywający butelkę był zawsze mokry - musimy co jakiś czas polewać go wodą.

Jak to działa?
Sam dokładnie nie wiem :D W dużym uproszczeniu: woda ze szmatki paruje - dzięki temu woda w butelce pozostaje chłodna bo oddaje na zewnątrz ciepło.

Postanowiłem przeprowadzić test z pomiarem temperatury. Wykorzystałem w tym celu 0,5 l wody o temperaturze 26,5 C. Na zewnątrz - upał, godziny południowe, także było około 35 C w cieniu.
Butelkę owinąłem białą koszulką i postawiłem w pełnym słońcu na około 40 minut. Nie polewałem wodą w międzyczasie, ponieważ koszulka cały czas była mokra.
Po upływie 40 minut ponownie zmierzyłem temperaturę wody - nieco się podniosła - 28 C.

Wg mnie te 1,5 C to niewiele przy tak strasznym upale. Tym samym - to znakomity sposób na chłodną wodę jeśli nie posiadamy przy sobie przenośnej lodówki! :)
Warto też samemu poeksperymentować, np. z kolorem koszulki, ilością chłodzonej wody czy czasem wystawienia na słońce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz